MIJN EERSTE CRUISE

Zoals the titel al zegt mijn (plus mam) eerste cruise.
Waarom zijn we op een cruise uitgekomen?
We doen altijd rondreizen of een eiland met excursies. We dachten als we geen betaalbare reizen meer kunnen vinden of mam is op een leeftijd/gezondheid dat het niet meer kan dan proberen we een cruise met als resultaat dat we een cruise hebben gekozen door mijn gezondheid. Door de zenuw die niet mee wil werken in mijn arm, kan ik niet veel. Met rondreizen zit je veel in de bus en steeds in een ander hotel. Op een eiland ben ik nog geneigd om te veel te doen, dus dan maar een cruise.
Het wordt uiteindelijk een cruise middellandse zee en zwarte zee. Met het vliegtuig naar Italië en de opstap is in Milaan wat ook het eindpunt is.

De cruise opzich was heerlijk. Op zee dus ik kan niet te veel doen, dus relax en zwem, zon, lees.
We hadden een schip van de Costa. De ervaring met Costa is minder en bij een volgende cruise kijken we voor een andere maatschappij.

De tekst was eerst geel, maar na wat feedback dat er lezers zijn die last hebben van deze kleur heb ik het verandert, in de hoop dat het beter te lezen is

8 september 2013 zondag:
3 uur wakker en om half 5 stond de taxi al klaar. Hup naar Schiphol, de koffers inleveren en daar wachten tot 7:20 uur om het vliegtuig in te gaan. Nog net geen 1 uur en een kwartier later landen we op Milaan; Italië

Daar wachten tot 11:00 uur en de bus in. Totaal geen uitleg 3 uur in een bus met een stop van een half uur. De have is eindelijk in zicht.

We krijgen een nummer en we moeten in de hal wachten totdat deze wordt afgeroepen en we kunnen dan eindelijk aan boord. Er wordt een foto gemaakt, we krijgen geen uitleg en we gaan naar onze kajuit. Een mooie kajuit op de 6de verdieping, London genaamd kamer nummer 6172. Bijna helemaal achterin en we hebben een raam, uitzicht op zee.
Een verplichtte evacuatie oefening en daarna wat rond lopen. De 2 zwembaden zijn een teleurstelling; een vierkanten postzegel en een langwerpig zwembad. Geen internet aangezien dit te duur is en het drinken is hier ook niet goedkoop.
Geen Nederlandstalige begeleider/ster aanwezig ondanks dat wel beloofd was. Hopelijk morgen allemaal wat beter. Morgen meren we bij Napels aan.
9 september maandag:
Natuurlijk veel te vroeg wakker, maar wel lekker blijven liggen.

Op naar het restaurant.
Personeel is er genoeg op het schip.
Bij de hal staat iemand goeden morgen in het Engels, Duits, Frans, Spaans of Italiaans te groeten.
De hoofdober wijst een tafel aan en een assistent ober brengt je naar de tafel.
1 komt met de koffie
1 voor de thee
1 voor  de kaart en opnemen van wat we willen
1 voor de sap
1 voor de zoete broodjes zelfs de croissants hebben in de suikerstroop gelegen
1 voor de yoghurts
En de hoofdober schenkt het tafelwater in.

Daarna naar buiten wat rondlopen. De zon doet verwoedde pogingen om door te breken, maar de hele ochtend lukt het niet.
Ik ga zwemmen; het is zout water en prettig warm terwijl de wind fris is. Gelukkig heb ik het gigantische zwembad voor me zelf en na 5 rustige schoolslagen ben ik aan de overkant. Na ruim 2 uur er toch maar weer uit, omkleden en weer terug om te bankhangen.

Lunch tijd; een buffet, er liggen kleine hoeveelheden, maar het wordt steeds bij gevuld dus prima. ( het leek of de mensen in dagen geen eten hadden gehad,
Dringen, opzij duwen, terwijl het het buffet constant werd aangevuld)

Ondertussen in het schip aangemeerd in Napels. Om 13:00 uur mogen we van het schip. Om 13:30 uur doen we dat ook. We zien een hop on/off bus en besluiten de tour te doen. De zon heeft ondertussen van de wolken gewonnen en we zitten heerlijk boven van het weer en uitzicht genieten.

Eenmaal terug nog even wandelen om ongeveer 16:30 uur weer aan boord te gaan. Even bijkomen daarna 2 excursies boeken om door te gaan naar het restaurant voor het diner.

We hadden eerst een tafel met 6, maar 2 hebben de latere dinertijd genomen. Nu hebben we tafel no. 15 met 4.

De hoofdober geeft de kaart en neemt de bestelling op, de assistent ober brengt het drinken. De menu kaart is ingedeeld in 5 gangen. Een lijstje met voor gerechten, kleine hapjes, hoofdgerechten, kaasplankje en desserts. De vaste hoofd ober is Dakay en een assistent ober.

Weer terug in de kajuit nog even gekaart.

Iedere avond krijgen we het krantje voor morgen de “Today”. Hier staat informatie en reclame van de dag.

10 september dinsdag: Zee dag
Vandaag wint de zon en hebben we een mooie zonnige dag. Voornamelijk gezwommen en wat gelezen. We hebben een gala avond. Eerst kwam de kapitein met aanhang langs en daarna een Latin show.

Het was een mooie show. Daarna diner en de dag was weer voorbij. Vannacht gaat de klok een uur vooruit.
( Zuid Europese tijd )

11 september woensdag
We zijn in Griekenland; Pennepolis Olympia
We gaan niet van boord, we blijven lekker relaxt op het schip wat zwemmen en zonnen. Ook nog in de Jacuzzi gezeten, heeerlijk!

12 sept donderdag:
Griekenland: Athene
We blijven weer aanboord; in de ochtend in de jacuzzi en zwemmen en in de middag lezen, spelletje op de tablet en zonnen.

In de middag varen we verder.
Opeens maakt het schip een rondje waardoor het schip naar links leunde, waarom? zou het niet weten. Maar het resultaat is dat het water naar een kant gaat en ik kan staan in het zwembad. (diepte 1.65 m)

de sportieve entertement

Er is tafelwater wat gratis is tijdens de maaltijd periodes en tijdens het ontbijt is de koffie en thee gratis, voor de rest moet al het drinken betaald worden en ze hebben er een leuke hoge prijs voor, alles is trouwens aan de duren kant.
Diner. We krijgen een menu kaart eerst in het Duits maar het is ondertussen duidelijk dat we Engels willen aangezien ze geen Nederlandse versie hebben. Ze weten ook dat we geen voorgerecht, hapje en kaasplank nemen. Bij het hoofdgerecht krijgen we nu standaard een bakje tomaat en komkommer (na 1 keer vragen) Mam krijgt tafel water en ik een fles “spa”.  Op de derde avond nemen ze de kaart niet aan en we hoeven de “spa” dus niet te betalen.

lap vlees, daaronder haffeltje groente daaronder kruimeltje aardappel

Het nagerecht is voor mij standaard ijs; er zijn steeds 4 smaken. Ik neem standaard de chocolade en als er een andere smaak is die ik wil vraag ik die in plaats (normaal krijg je alle smaken). Eerst kreeg ik netjes 1 bol, maar in de 2 weken wordt die bol steeds groter tot dat het schaaltje vol zit.

de vaste assistent ober
De maaltijden komen uit de keuken achter het restaurant. Deze worden naar de andere kant gebracht door stappels borden met warmhouderdeksels op een dienblad op de hand en schouder. In de bijkeuken worden de deksels eraf gehaald en naar de gasten gebracht. Iets met pasta? Ober komt apart met een bakje geraspte kaas om het over de maaltijd te strooien.

Ze komen zeker 4 x per dag langs  de kajuit, In de ochtend wordt het bed opgemaakt en de pyjama’s worden netjes onder de kussens gelegd. Alles wordt netjes opgevouwen, bij elkaar gezet/gelegd enz. Later word weer de prullenbakken gelegd en eventueel nog wat schoon gemaakt. Tijdens het avondmaal wordt het gordijn omlaag gehaald en de pyjama's klaar gelegd. Paar keer toevallig gehoord en gezien hoe ze werken en ze maken echt grondig schoon. Later wordt nog het krantje voor de volgende dag gebracht. Vandaag is hij wat verlaat en bied de man zijn excuses aan.

13 sept vrijdag:

Turkije; Istanbul
In de ochtend komen we aan in Turkije; Istanbul op de Bosporus. Een prachtig beeld terwijl we binnen varen; we zien de verschillende en bekende moskees langzaam dichterbij komen. We zijn er. ( kade te ver van het centrum ) En wat gaan we doen? Lekker zwemmen, zonnen, lezen en met de tablet bezig zijn.

In de avond weer naar het restaurant voor de warme maaltijd. De menu's kloppen nooit. Je besteld op het hoofdingrediënt en het hoopje groentes en kruimeltje aardappel kloppen nooit met wat er op de kaart staat.

Na de maaltijd weer naar dek 11 aangezien we net weer aan het varen zijn. Het is donker, maar het zicht met al die lichtjes zijn nog steeds een prachtig uitzicht.

14 sept zaterdag:

We komen in Oekraïne aan.
De ochtend begint met een grauwe lucht, maar na het ontbijt kunnen we weer van een zonnetje genieten, tijdens het lezen. Er ligt een vogeltje bij te komen op het dek. Later zie ik hem nog weg vliegen.

Ontbijtje

bijkomen

Begin van de middag komen we aan in Yalta; Oekraïne.

Om 13 uur zitten we klaar voor de excursie. De bus in en het regent weer. Gelukkig maar even en daar gaan we de omgeving in vogelvlucht bekijken: eerst de botanische tuin,

dan het kasteel zwaluwnest in de verte bekijken

en als laatst het paleis waar een anti-Hitler overeenkomst is getekend door Roosenvelt, Churchill en Stalin.

15 sept zondag:

Weer een stop in Oekraïne.
We moeten om 8:15 uur weer klaar staan, we gaan Odessa bekijken. Helaas we hebben pech met het weer, de lucht is dik grijs, het miezert en het is koud. Een bus tour; eerst naar een Orthodoxe kerk, daarna een museum vol met schilderen. Vervolgens na een stukje rijden, de bus weer uit voor een wandeling.

een huis vol schilderijen

openbaarvervoer

De trap; als je boven staat zie je alleen de plateaus, sta je beneden zie je alleen de treden.
gestolen van de Turken

Stukje verder een archeologisch museum.

Weer verder lopen en we komen bij het operahuis. De bus weer in.

de trein
En rond rijden. Nog even een stop bij een monument voor gevallen zeelui in de tweede oorlog.

Weer naar het schip.
In het buffet restaurant geluncht en daarna op de kamer gelezen, rusten en spelletjes gedaan.

Tussen 16:00 en 17:00 uur is het tea time. Er liggen dan allerlei gebakjes, cakejes, fruit en broodjes. En thee  en koffie. Dit is op dek 11 en er is daar ook ontbijt, lunch en diner buffet.
Op dek 10 is er een restaurant met 2 buffet gangen voor ontbijt, lunch en diner. Als je het een beetje goed speelt kun je de hele dag door eten, wat verschillende mens doen zover ik het kan zien. De twee zijn op verschillende tijden open dus we kunnen de hele dag gratis water pakken.
Het tea time buffet voornamelijk is geen pretje om wat te pakken, je wordt opzij geduwd, vallen het buffet aan twee kanten aan, blijven in de weg staan en zijn beledigd als je voor je zelf op komt om wat fruit te pakken, want je dringt voor volgens die ander die er net staat. En echt waar met borden vol gaan ze van het buffet weg, waar ze het laten weet ik niet, maar sommige gaan nog voor een tweede ronde.

Hopelijk is het morgen beter weer.
16 sept maandag:

dag op zee
We hebben geluk met het weer, de zon schijnt en geeft warmte, wat ik niet kan zeggen van het zwembad water. Vandaag zitten we bij het andere zwembad. Het water is ijs en ijs koud. Na even zwemmen is het gewoon koud. Het is licht onrustig dus ik zwem letterlijk in zee, zout water en beweging in het water door het deinen. Paar keer gezwommen en in de jacuzzi gezeten. Verder gelezen en spelletjes gedaan.

We varen over de Bosporus en langs Griekenland.
Het nieuws van de dag niet volledig gelezen met als resultaat dat we de enige waren in het restaurant die niet in "gala" kleding liepen. Het blijkt dat de kapitein met aanhang vandaag mee eet. Ze zitten allemaal aan 1 tafel in het midden van het restaurant en na iedere gang verplaatsen ze 1 stoel.

17 sept dinsdag:

eiland Santorini
In de ochtend in de zon weer wat gelezen. Vanaf 12:00 uur wachten totdat er wordt afgeroepen dat we van boord mogen. Om 12:30 uur worden eindelijk de eerste nummers omgeroepen. Wij hebben nummer 15 en na 20 minuten mogen wij eindelijk naar dek 3 om in de boot over te stappen en worden we naar land gebracht.

Met de kabelbaan naar boven waar de stad ligt.

Op zoek naar een restaurantje. Van het uitzicht genieten tijdens het nuttigen van een tosti ham/kaas.

je kunt ook met de ezel deze weg nemen

Wat rond gelopen omhoog en weer omlaag. de laatste boot vertrekt om 17:00 uur. We hebben een boot rond 16:40 uur weer naar het schip. Daarna nog een half uurtje zwemmen, kwartiertje in de jacuzzi en daarna even in de zon om het badpak te drogen. Weer naar de kajuit om me klaar te maken voor het diner.

18 sept woensdag:

weer een eiland nu Corfu
 Vandaag is er aardig wat wind. In het zwembadje is er golfslag. Het lijkt wel een golfbad, gelukkig ging niemand zwemmen en heb ik het zwembadje voor mij  alleen. Even wordt er water aerobics gehouden. Verder van de zon genoten.

Nog even een hele discussie met me zelf, lig lekker in de zon met de wind en wil gaan zwemmen,  maar ik lig zo heerlijk, maar ik wil zwemmen, ik lig heerlijk in de zon, zwemmen. Dan is het land in zicht, opstaan voor foto's, maar ik lig zo lekker!!! Uiteindelijk opgestaan wat foto's gemaakt en gaan zwemmen. We zijn laat bij Corfu dus we blijven aan boord, het dek is nu ook heerlijk rustig. Nog wat gelezen en de dag is weer om.

Jhe eindelijk heb ik weer eens een beetje bruinen benen, helaas zijn die van mam rood

19 sept donderdag:

een dag op zee
Na het ontbijt weer een plekje op dek 11 zoeken, weer een ander bedbunker bij het "grote" zwembad. De zon schijnt heerlijk. Begin van de middag bewolkt en een regenbuitje, de meeste rennen naar binnen en het dek personeel zet alle zonnestoelen weer recht en ruimen de handdoeken op, alles bij elkaar best een komisch gezicht. Bui is binnen 5 minuten weer over en iedereen druipt weer langzaam naar buiten. In de ochtend lekker gezwommen. In de middag weer een poging gedaan, maar het water in het bad is toch veel te wild nu, wind en een schip die alle kanten opgaat qua gevoel is een slechte combi voor een zwembad.  Rond 16:30 komt de bemanning ook tot die conclusie en doen het net er weer over. In de tussen tijd heeft het alweer een keer geregend met het zelfde resultaat.

2 keer in de jacuzzi gezeten; heerlijk en veel gelezen. Met de laatste regenbui gaan we ook maar naar binnen het is toch al 17:00 uur geweest.

Vandaag is het weer gala avond, alvast een afscheidsdiner. De kapitein en aanhang zitten weer in het midden aan 1 tafel. Het dessert is vandaag anders. Het licht gaat uit en de obers komen met taarten aan. Daarna nog een loopje met het vuurwerk. Dan applaus voor alle personeelsleden op het schip en een toast.

De dag is weer voorbij.

20 sept vrijdag:

hele dag Civitavecchia

Om 9:00 uur kunnen we van boord. Met de shuttlebus naar de uitgang en dan een weg banen tussen de Italianen die je in hun bus of taxi wil loodsen om naar Rome te gaan.

Daarna kunnen we rustig langs de have wandelen.
We komen bij een winkeltje die ook informatie geeft. Dus even vragen of ze een plattegrond heeft. Die heeft ze en de mogelijkheid om een gratis rondleiding te krijgen. Dit doen we en we worden netjes naar de start plaats gebracht. Het is 10 uur en de wandeling begint om 11 uur, we zitten  lekker op een bankje zitten in de schaduw. Tussendoor nog even 2 flesjes water  kopen. Het is 11 uur en we staan klaar. De rondleiding duurt een uur. Er lopen ook nog 3 Italianen mee.

Na 2 uur zijn we weer bij het startpunt. En we gaan zelf nog even rondwandelen.
Weer terug op het schip, nog even zwemmen en van de zon genieten.

vroeg om een ijsklontje
vroeg om een schijfje citroen

21 sept zaterdag wacht dag;
De koffers moesten al voor 1 uur s’nachts op de gang staan en wij om 8 uur uit de kajuit. Iedereen heeft een gekleurde koffer label gekregen en vanaf 8:30 uur is het wachten totdat de kleur word afgeroepen om van boord te mogen, wij hebben geel en om 9:30 uur worden wij afgeroepen om 10:00 uur zitten we in de bus en na 3 uur staan we bij de luchthaven. Het vliegtuig vertrekt pas om 19:40 uur dus weer wachten.

We kunnen gelijk inchecken bij de computers.

Tijdens het wachten ging er een jong stel naast ons zitten. De dame had wat gekocht en dat moest in de koffer, dus koffer open en de jongen haalt een shirt er uit, daaronder ligt een hoop voedsel en daaronder wat kleding, met veel passen en meten probeerde ze nog een doos, tas en etenswaar er in te doen. Hilarisch om te zien hoe ze pogingen deden om alles er in te krijgen. Wonderlijk kreeg hij de koffer weer dicht door er op te zitten, koffer staat helemaal strak. Ik denk dat als ze thuis zijn van kruimels kunnen genieten.

Vervolgens komt er een groep Britten naast ons zitten.  Ze willen wat eten, dus tas gaat open, ze hebben een doos met broodjes met eiersalade en koekjes, verder frisdrank en flesjes water.

Na de maaltijd gaat de koffer open en weer een en al eten. Ik heb het niet meer. De legen dozen worden nu gevuld met diverse koeken en weer in de koffer gepropt.

Later loopt een familie Italianen voorbij. Ze hebben een kleine koffer gekocht en maken hun, net voor tien euro ingepakt met plastic, koffer open. Ze gaan hun kleine koffer vullen met……. pakken en zakken koek en snoep, nu kun je me weggooien. Het kleine koffertje zit overvol als ze deze met moeite dicht doen.

We gaan onze koffer afleveren omdat ze hadden gezegd dat dit vanaf 16:30 uur kon, niet dus.

We gaan op een andere plek zitten. 2 Chinese meiden doen hun koffer open en halen hun tubes en flesjes shampoo etc er uit om in hun handbagage te stoppen en stoppen er allerlei etenswaar in de koffer. Hoe ze de koffer dicht krijgen snap ik niet, want er ging meer in dan uit.

Om 17:00 uur mogen we de koffers inleveren, er is 1 balie open en er staat een aardige rij. Ze doet er minimaal 10 minuten over per reiziger. Uit eindelijk gaat er nog een balie open, maar helaas moet zij bij iedere reiziger bellen. Nog een balie gaat open en uiteindelijk mogen we ook bij de priority balie komen. De koffers eindelijk ingeleverd en nu naar de andere hal gaan om door de gate te gaan en daar wachten tot we het vliegtuig in te mogen.

Met een half uur vertraging mogen we eindelijk het vliegtuig in. Na een vlucht anderhalf uur  en een kwartier naar de gate taxiën er weer uit en naar de koffers waar we weer kunnen wachten. Koffers pakken en naar de STA voor de taxi, weer wachten en we hebben een bustaxi voor ons twee, weer thuis.

Wil je alle foto's zien? Klik/kopieer deze link en zie bijna alle foto's die mam en ik hebben gemaakt en nee geen foto's van ons. Vind het leuk om foto's te maken en te delen, maar ik heb geen behoefte om met mijn hoofd op internet te zwerven ;-) : http://gaea.nl.picturepush.com/album/329295/p-2-weken-cruise-middellandse-en-zwarte-zee.html
Feedback is altijd welkom, maar bedenk wel dat het vakantie kiekjes zijn.