De Charme Van Drie Eilanden

We gaan voor 15 dagen naar de Kanaaleilanden. De hotels en het reizen van en naar is helemaal verzorgt en de rest is op eigen gelegenheid, we hebben bed en ontbijt, lunch en diner waar we maar willen.

Naar welke eilanden we gaan?
We gaan eerst naar Guernsey vervolgens naar Sark. Weer terug naar Guernsey, maar dan aan de andere kant van het eiland en daarna nog een paar dagen Jersey.

Hoe gaan we?
Met het vliegtuig. Maatschappij VLM vanaf Rotterdam naar Guernsey en terug vanaf Jersey. Van het ene eiland naar de andere met de boot.

Het vertrek:
Het vertrek staat op zaterdag 28 mei met vlucht VG603, vertrek staat op 13:35 uur en aankomst op 14:20 uur. Door het slechte weer in Jersey is er een vertraging van 1½ uur.

We worden opgehaald en gebracht met de bus naar hotel La Barbarie. We krijgen één gratis diner bij aankomst.
foto van de site

Eerst even van het zwembad genieten. Het diner was heerlijk.
We blijven tot woensdag 1 juni.

La Barbarie. Al het personeel super vriendelijk en warm. Het eten is er heerlijk. Ze kwamen iedere keer apart met de pepermolen langs en bij de vraag voor sausjes kwamen ze het apart opscheppen. Er stond geen omelet op de kaart, maar na vraag kon het wel. Als je het eten anders wilde was het geen probleem. Kamer was groot genoeg en netjes, met een mooie badkamer. De koffers werden naar de kamer gebracht en gehaald. Met een zwembad, groot genoeg voor een paar baantjes te zwemmen.

Zondag 29 mei
We lopen eerst naar Saint’s Bay. Mam heeft de verkeerde schoenen aan dus even andere halen. Vervolgens lopen we een stukje terug om het pad naar Moulin Huet Bay te wandelen. Bij ieder bankje een stop houden en van het mooie uitzicht genieten. Bij de baai is een “tea room” waar we een sandwich nemen.
Pierre-Auguste Renoir, de franse impressionist schilder, verbleef ruim een maand in Guernsey in de zomer van 1883. Hij heeft z’n 15 schilderijen gemaakt van de baai.

Daarna de erg stijle weg weer omhoog nemen om vervolgens via de binnen weg weer naar het hotel te lopen, wat een stuk sneller gaat. Langs de weg nog een citroen voor het drinken gekocht. Bij het hotel terug weer van het zwembad genieten.

langs de verkoop

nog even wat drinken

diner

Maandag 30 mei
Vandaag gaan we met bus 91 het eiland rond.
Bij L’eree bay stappen we uit. We lopen naar het uitkijkpunt en weer terug verder naar Fort Grey (wordt kop en schotel genoemd).
Bij L’eree is een prehistorische graftombe

Helaas kwamen we tot de ontdekking dan het een bankholiday is en alles op een zondagsrooster werkt. Bijna alles dicht en de bus naar het hotel rijd maar tot 18:35 uur.

Tegenover Fort Grey is een grote eetgelegenheid, met winkel en museum. Daar nemen we de lunch die erg smakeloos was.

Daarna op de bus wachten om verder naar St. Peter Port te gaan.

De enigste stad op het eiland en wordt simpel weg the Town genoemd. Gelukkig zijn de eetgelegenheden en supermarkten wel open, dus broodjes en beleg voor het avondmaal gekocht en weer terug naar het hotel met bus 81.

Dinsdag 31 mei
Vandaag weer vroeg op pad. We lopen langs Saint’s bay richting Petit Bot Bay. Een mooie wandeling langs de kliffen.
adres van het hotel wordt door google te laag weer gegeven
De hele weg 3x iemand tegen gekomen. 1 die de hond uitliet achter de huizen, 1 gezin die gezellig wandelde totdat de mobiel afging en 1 man die aan het joggen was. Hoe hij dat voor elkaar kreeg op z’n pad…..

Daar de meegenomen lunch genuttigd en weer binnen door terug naar het hotel.

De hele ochtend er over gedaan om bij de baai te komen en binnen een uur weer terug. In de middag nog even gezwommen.

Woensdag 1 juni
Vandaag gaan we naar het volgende hotel. We worden om 9 uur opgehaald. De boot vertrekt om 10 uur en de rit duurt een uur. Het waait dus de tocht is wat wild.

We gaan met de boot naar het eiland Sark, waar we 2 nachten verblijven. Onze koffers worden met een tractor naar het hotel Stocks gebracht. Hier krijgen we een fiets voor 2 dagen, waar we geen gebruik van maken. Helaas als we van de boot komen is het “zoek het zelf maar uit waar het hotel is” service. Met het “treintje” naar boven (kost 1,20 p.p.) Bij een winkel de weg vragen en krijgen we een plattegrondje.

Stocks personeel vriendelijk, maar wat afstandelijk, wel attent. We hadden een kamer boven, maar zonder vragen kregen we een kamer op de begane grond.  De koffers werden naar de kamer gebracht, gehaald en naar de boot gebracht met de tractor. Het was een mooie grote kamer, met een heerlijk bad die wel hoog was en moeilijk in te komen was.
Met zwembad, helaas geen gebruik van kunnen maken.
Lunch één sandwich was zo groot dat het op 2 borden gegeven werd, gelukkig maar 1 besteld. Was wel erg lekker, met echte verse friet.
Diner. We moesten in de Smugglers bar wachten en bestellen. We kregen een hapje erbij. We werden naar de tafel begeleid waar we nog moesten wachten duurde totaal bijna een uur. Het wachten was het niet waard. De champignons smaakte naar pot en waren niet lekker. De 3 kleine stukjes
gevulde kipfilet waren smaakloos, pepermolen is goed gebruikt. De puree had weinig smaak. Dit ook aangegeven. Achteraf hoefde we het diner niet te betalen.

dit is een half bord van de bestelling 1 sandwich
 Na de lunch nog gewandeld.

Langs de Caragh’s Chocolate Factory Café door naar Little Sark.

Mam blijft voor de oversteek zitten aangezien de oversteek nogal stijl en smal is.

Ik Loop door langs de old mill, de Old Mines in de buurt van de Venus pool en weer terug.

hotelletje

venus pool??

LITTLE SARK

Helaas lag er nogal veel natuur in het zwembad, dus niet gezwommen.
helaas smaakloos

Donderdag 2 juni
Vandaag de hele dag gewandeld.

Tot aan de punt van Sark. Geen Buddhist carving gevonden, wel een zonnewijzer.

In de middag nog een rondje gemaakt op een paard en wagen.

supermarkt buiten het centrum

eendenvijver

wijngaarde

oorspronkelijk een molen en uitkijkpost op het hoogste punt van het eiland

voormalige school
gevangenis

winkelstraat

Daarna weer wandelen. Bij de supermarkt broodjes en beleg gehaald voor het avondmaal.

Vrijdag 3 juni
In de ochtend nog een wandeling naar Sark Henge, langs de have weg, langs de kerk.

Daarna tot 16:00uur wachten tot we weer terug naar Guernsey kunnen.

geen enkele papagaaiduiker gezien

Onze koffers bleken al eerder terug gebracht te zijn dus het was even zoeken naar de koffers.

Nu verblijven we in het hotel Best Western Moores Central, wat in de buurt van de have ligt en we zelf maar moeten vinden. Gelukkig hadden we het hotel al gezien bij de wandeling door de Town. Hier krijgen we een gratis afternoon tea, die we zaterdag gaan nuttigen.
We blijven hier tot maandag 6 juni.
Vandaag eten we in de hotelpub.
Moores personeel beleefd. weinig service. Lift naar de derde en dan moet je nog een trapje af en op. Grote kamer, adapter kan niet in het stopcontact, krijgen een andere te leen. Badkamer is prima, zowaar een handgreep om in en uit bad te komen.

We zitten voor in de hoek, wat geen goede plek is als je s’nachts wilt slapen. We zitten er vrijdag t/m maandag en vrijdag en zaterdag nacht is het tot 3 uur herrie van de pub en zondag nacht hadden we de pech dat de mist opzette en dus de misthoorn zijn goede werk deed. Verder wordt de straat goed schoon gehouden waar ze al om een uur of 5 mee beginnen. Ook sloeg alle warmte naar binnen waardoor het best warm/benauwd werd op de kamer. Al het personeel in het restaurant heeft zijn/haar eigen taak waardoor het allemaal iets langer duurt dan nodig is. Eten is lekker. Geen zwembad.

Zaterdag 4 juni
Vandaag weer aan de wandel. We gaan eerst naar Victoria park. Lopen lang de Victoria tower, je kunt er in, maar dan moet je naar Victoria park om de sleutel te vragen. Via Elisabeth college, wat straten door om bij het begin van de winkelstraat uit te komen en door te lopen.

Om 16:00uur hebben we de afternoon tea in het hotel. Deze is heerlijk, maar veel te veel. We hadden het beter om 14:00 uur als lunch kunnen nemen en dan was het  nog te veel.

RARA WIE STAAN HIER???

Later op de dag weer aan de wandel opzoek naar een diner plek. We komen bij een taverne, waar we fish and chips met Engelse erwten nemen.

fish and chips met engelse knikker erwten

Zondag 5 juni
Aangezien hier alles op zondag is gesloten besluiten we om vandaag naar Herm te gaan. Dit eiland is kleiner en platter dan Sark. We hebben op een klein stukje na het hele eiland afgelopen.

oud graf

the manor

Sark

Bij de Belvoir Bay stond dat het pad langs de kust (klif) een moeilijk pad was dus namen we het pad naar The Manor, helaas was dat een heel stijl pad naar boven. Mam ging recht door naar het begin punt en ik ging linksaf richting klif om de rest van de ronde af te maken. Het was goed te doen. Het eindstuk dat je bij de Rosiere steps uitkomt is wat zwaarder en de trappen zijn ook niet zo fijn om te lopen. Maar je hebt een prachtig uitzicht.

Maandag 6 juni
vanaf 3 uur 's nachts mist
In de ochtend nemen we het treintje voor een rondje Town.

Verder wat rond gelopen en tot 16:40 uur wachten.
pub en kerk staan in het guinness book of records

buitenbad

Vandaag gaan we me de condor naar Jersey.

En we staan in de file

We worden naar het hotel The Inn gebracht waar we tot 11 juni verblijven. Hier krijgen we één 20 course meal dinner. Ik ga er vanuit dat het een type fout is en een 2 gangen diner is.

The Inn: Lift naar de eerste weer een trapje naar beneden en een stap naar boven. Nauwe gang. Kamer is kleiner en benauwd. Wat bekend is aangezien er een kleine ventilator in de kast klaar staat en als je het aangeeft dat de kamer warm is, ze een grotere ventilator op het bureau zetten. Badkamer is klein, maar netjes en prima, douche werkt ingewikkeld. Personeel doen wel hun best en zijn vriendelijk. Ze geven iedere dag een persoonlijk tintje qua vraag of kletspraatje. Eten is lekker. Ligt buiten het centrum, geen zwembad. De bushalte staat voor het hotel, bus 5 rijd om het uur. Naar het centrum lopen is te doen, je loopt naar beneden en dus naar boven op de terug weg.

Voor wie Bergerac kent

Dinsdag 7 juni
Vandaag doen we het makkelijk. We bestellen een dagelijkse tour om het eiland. We worden om 9:45uur opgehaald en worden om 17:00uur weer voor de deur vrij gelaten.
We hebben geluk dat het mooi weer is en hebben pech dat het mist op zee.
1ste stop Noirmont Point. Uitzicht op zee en 2de WW oorlog bunker waar 17 man in kunnen leven.

2de stop St Brelade Quaisne bay. Koffie pause. Mooi strandje.

3de stop Coriére lighthouse. Er staat een witte vuurtoren op een rots 40 meter boven zee nivo, helaas niet te zien door de dichte mist. Er staat ook nog een toren die ze omgebouwd hebben als hotelappartement.

Helaas tijdens de rit als je richting zee keek was het mist, dus de eilanden en Frankrijk niet gezien. Rit was wel mooi, gedeeltelijk de green lane gereden. Dit houdt in een smalle weg die voor 2 richtingen zijn, waar de bus net door kan rijden.
Vroeger reed hier een locomotief

4de stop Greve de Lecq Lunchstop.

millennium kruis iedere parish heeft er een

Jersey koe

Eerst geregistreerd huis

5de stop St. Cathrine’s Breakwater voor het uitzicht op Frankrijk.

Deze have was voor de Royal Navy bedoelt tegen de dreiging van Frankrijk. De start van de bouw was in 1847 en werd in 1849 gestaakt. De 700 meter lange pier was klaar in 1855. Dit bouwsel kost 250.000,- pond en is nooit gebruikt, omdat de baai niet diep genoeg was voor de nieuwe stoomboten. De pier wordt door vissers gebruikt en de baai  om te kanoën.

6de stop Gorey Harbour. Het is duidelijk eb, je kun naar een torentje lopen waar de zeevruchten geraapt worden.
Het strand werd gebruikt om de boten te laden, die bij vloed weg konden varen.

Vervolgens terug naar St. Helier en naar het hotel.

Woensdag 8 juni
Vandaag lopen we naar het centrum, we komen het treintje tegen en besluiten deze te nemen. Deze gaat naar St. Aubin Bay. Daar wat rond gelopen, helaas zet de mist weer op en we hebben geen zicht op de St. Aubin Fort. Even bij de old Court House zitten en van het zonnetje genieten. De ober had blijkbaar geen zin om naar ons te komen dus heerlijk 20 minuten daar gezeten en ergens anders een hapje genomen.

Het treinkaartje is voor een retour dus met het treintje terug naar St. Helier.

Daar gewinkeld en na het diner terug naar het hotel gelopen.

Donderdag 9 juni
We lopen eerst naar Elizabeth Castle. Ik ga met de rups/boot er naar toe.

Daar 2 uurtjes rond gelopen.

De rots waar St. Helier gewoond heeft is niet bereikbaar doordat er jonge zeemeeuwen onderaan de trap zitten en de ouders hun jong goed beschermen.

pas op aanvallende meeuw

Daarna lopen we langs de boulevard. We lunchen in het park die gebouwd is in herinnering van de eigenaar van Boots.

Daarna naar de Sint Martin kerk; ook wel bekend als de glazenkerk. Geschonken door de vrouw van Boots.

Weer terug lopen naar het hotel.

Vrijdag 10 juni
Vandaag nemen we bus 5 en gaan naar het andere kant van het eiland. In de ochtend hebben we miezel, maar het is al snel droog weer. We lopen van St. John kerk naar Bonne Nuit Bay. Daar nemen we thee.

De baai heeft zijn naam te danken aan een middeleeuws kapel maagd Mary. De have is in 1872 gebouwd voor de vissersboten.
Bij de bushalte nemen we onze lunch aangezien het nog een uur duurt voordat  bus 4 er is om weer naar  st. Helier te gaan. Daar nog even wandelen en in het park zitten, vervolgens naar het hotel gaan. De rest van de middag is om te niksen.

Zaterdag 11 juni
We worden naar het vliegveld gebracht waar we om 10:25 uur vertrekken om rond 13:00 weer in Rotterdam aan te komen.

Als ik vertelde dat we naar de kanaaleilanden gingen. Waren de meeste reacties "de Canarische eilanden?" "waar ligt het" en natuurlijk "hoe kom je daar nou bij?".. Bergerac
 Helaas heb ik alleen de eerste 2 seizoenen.